Hey brother, oh brother

15.38

Ei ehkä olisi pitänyt ruveta lukemaan niitä nuortenkirjoja. Yhtäkkiä päähenkilöni tuntuvat ihan teini-ikäisiltä. Pojat, käyttäytykää.

Tämän päivän onnellisuudenaihe on runous: en tiedä johtuuko konnotaatioista X-Files -sarjaan liittyen vai David Duchovnyn hienosta luennasta, mutta tämä osa Robert Browningin Paracelsus-runosta näin esimerkiksi on pitänyt kuunnella tänään jo monesti.


Olen runoista puhunut ennenkin, mutta tänä iltana erityisesti ei haittaa lainkaan, että minulla on lyriikan analyysistä essee tulossa. Pitäisiköhän valita siihen jopa tämä?

At times I almost dream
I too have spent a life the sages’ way,
And tread once more familiar paths. Perchance
I perished in an arrogant self-reliance
Ages ago; and in that act a prayer
For one more chance went up so earnest, so
Instinct with better light let in by death,
That life was blotted out — not so completely
But scattered wrecks enough of it remain,
Dim memories, as now, when once more seems
The goal in sight again.

2 kommenttia

  1. Hih, vaikutukset. :D Ne tarttuu. Itse olen hyvin varovainen mitä luen sinä aikana, kun kirjoitan. Olen näet hyvin altis vaikutuksille (asiassa kuin asiassa: jos menen Kuopioon, Turkuun ym, alan päivässä puhumaan kuin paikalliset). Kirjallisuudessa tarkkailen erityisesti aikamuotoja. Jos kirjoitan itse imperfektissä, pyrin välttämään preensensissä kirjoitettuja kirjoja ensimmäisen version aikana. Hyi minua, huomaa kyllä että omaäänisyys on vielä pahasti hakusessa...

    Tuosta runo-osuudesta en voi sanoa muuta kuin seuraavan: näin vanhana X-Files-fanina minun silmääni Duchovny on sitten ehdottoman upea... Nimesin kerran yhden henkilöhahmoistani hänen mukaansa. :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taidan lannistua helposti muiden kirjojen vaikutuksesta - sitä alkaa väkisinkin miettiä, osaanko kirjoittaa kirjaani sillä tavalla kuin haluaisin tai olisiko parempi, jos kirjoittaisin sen toisella tavalla jne. Lopputulos on yleensä se, että ehkä olisi parempi, jos jättäisin tämän touhun ammattilaisille, mutta en suostu vielä tuolle tunteelle antautumaan. :D

      Hmm... Onko Duchovny upea sisäisesti vai ulkoisesti mielestäsi? Tarkka merkitys jäi (ehkä tarkoituksella?) epäselväksi. :D

      Poista