Kaavioita

11.26

Terveisiä suunnittelu- ja editointiprojektin keskeltä! Heräsin yöllä "päikkäreiltä" ja olen pieniä lisätorkkuja lukuun ottamatta puuhastellut romaanini parissa pitkästä aikaa sen jälkeen. Prologi, sekä luvut yksi ja kaksi on nyt käyty läpi tiheän kamman kanssa. Jokainen pilkku on nyt syynätty siinä määrin kuin tulen niitä syynäämään ennen lukijapalautteiden vastaanottamista. Lisätorkkujen jälkeen näin aamupäivällä olen joutunut painimaan tarinani suurempien linjojen kanssa, pöytäni tulvii jälleen ensimmäistä kertaa sitten marraskuun romaanini suunnitteluaineistosta ja sen paljoudesta. Puhutaanpa siitä prosessista siis vähän.

Kuinka tarkasti mietitte hahmojenne draaman kaaret tarinan aikaiselta osuudelta? Suunnitteletteko hahmojen motivaatioverkostot myös silloin, kun hahmot ovat esimerkiksi vain pienessä roolissa tai tavoitteensa yms. eivät näy itse tarinan tasolla lukijalle? Itse olen miettinyt hahmojen tiedot aika tarkasti, mutta tarinassa näytettävien kohtien valitseminen käy työstä ja motivaatioverkostoista saa kohta päänsäryn. (Suosittelen kaikille tätä kahdella, tai periaatteessa kolmella, aikajanalla toimimista!)

Olen tämän aamupäivän tehnyt kaaviopohjaa itselleni päähenkilöideni matkasta kunkin aikajanan puitteissa (tähän asti olen tosiaan operoinut pelkän lukukohtaisen juonikaavion sekä hahmotietojen varassa) ja täytyy myöntää, että hirvittää vähän ryhtyä tätä täyttelemään toden teolla - kaksi aikajanaa, kolme päähenkilöä, jokaisella oma tarinansa joita en kuitenkaan kaikkia aio näyttää lukijoille, ainakaan niin selkeästi kuin MC1:n, jonka tarina on pääosassa kertomukseni juonessa. Muita pitäisi taitavasti pystyä kuljettamaan vaivihkaa siinä taustalla niin, että lukija tajuaa tarinan olevan heistä kaikista, tajuaa syyt ja seuraukset eikä ihmettele miksi kukin tekee mitä tekee - mutta tämä kaikki pitäisi tapahtua kuitenkin ilman, että pää-MC:n rooli vaarantuu. Ilman, että tarina jää junnailemaan, ilman että mikään kohtaus/luku tuntuu irtonaiselta ja turhalta sivuharppaukselta, ilman että sivu-MC:t tuntuvat tylsiltä tai lukijoillekin liian sivullisilta.

Tällä hetkellä kaavio näyttää aika tyhjältä. Huokailen, kääntelen paperia, vertaan juonikaavioon. Keitän kohta teetä; hahmojen ja motivaatioiden verkosto näyttää tällä hetkellä päässäni tosiaan aikamoiselta sekamelskalta, tarvittavien kohtausten lista epäselvältä ja epävarmalta, se elää jatkuvasti, sillä aikaisemmin valitsemani kohtaukset eivät ehkä täysin tuo esiin sivupäähenkilöitä tavalla, jolla haluaisin ja jolla ehdottomasti pitäisi jos haluan tuottaa lukijassa tarinallani sen efektin kuin tarkoitus olisi. Haluan sivupäähenkilöistäkin ns. pyöreitä hahmoja, kuten kirjallisuustieteessä sanotaan, haluan että lukija saa heistä saman kuvan, joka itsellänikin on. Se vain pitäisi saada lukijalle aikaiseksi vähemmällä tietomäärällä kuin mitä minulla kirjoittajana hahmoistani on. Tarkkuutta siis kohtausten valintaan, Satsu. Nyt liikutaan varovasti jätin heräämistä peläten.

Harkitsen sitä, että teen näistä suunnittelumateriaaleistani monen A4:n kokoisen kartan, tietoverkon, jonka länttään tuohon viereeni väliseinälle. Ei ehkä kaunista, mutta varsin kätevää.

BBC:n sarjasta Sherlock, jaksosta The Empty Hearse

Terveiset ja hatunnosto vain George R. R. Martinille. En halua kuvitellakaan montako A4:sta hän on täyttänyt omien hahmojensa matkoilla tarinan alusta sen loppuun. Hänellä on luultavasti kokonainen huone tapetoituna erilaisin tarinakaavioin. Tai puoli taloa.

2 kommenttia

  1. Mietin draaman kaaren tarinan ydinhahmoille. Esim. nykyisessä kässärissä tämä tarkoittaa n.6 hahmoa, joista 1 on päähenkilö, 3 isompaa sivuhenkilöä, 1 antagonisti ja 2 pienempää sivuhenkilöä. Päähenkilön kaari on suurin, 3:n sivuhahmon kaarista näemme vain osan, antagonistin kaarta tarvitsee vielä laajentaa ja pienempien hahmojen tiivistää.

    Hahmoista n.3:n kaaret olen miettinyt oikeasti tarkkaan, loput pikemminkin reagoivat näiden hahmojen kokemien muutoksien aaltoihin. Yritän rajoittaa sivuhahmojen kaarten miettimistä liiaksi, koska en voi niitä kuitenkaan näyttää lukijalle, eikä se ole olennaistakaan.

    Sivuhahmojen motivaatio on tärkeä asia, koska se määrittelee usein heidän koko olemassaolonsa syyn. Tällä hetkellä osa sivuhahmoista toimii suuren osan kirjasta niin, ettei lukija tiedä heidän motivaatiotaan. Kun siirryn seuraavaan editointivaiheeseen, kokoan yhden sivuhahmon kohtaukset peräkkäin ja katson, että motivaatio on linjassa. Samalla mietin miten voin antaa lukijalle siitä vihiä sanomatta sitä suoraan.

    Olisi hauska joskus nähdä minkä tyyppisiä kaavioita saat aikaan. :D Minä puuhaan itse enemmän exceleiden ja listojen kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen ehdottomasti käsinkirjoittaja mitä tulee suunnitteluun yms. - Scrivenerkin oli kokeilussa itselleni loppujen lopuksi aika turha, koska teen kuitenkin suunnittelut käsin paperille (ellen sitten tee jonkinlaista ranskalaisilla viivoilla tehtävää yhteenvetoa jostakin asiasta, kun olen jo valmiiksi koneen ääressä) ja tietokoneella haluan nähdä tiedoston lopullisessa asussaan "kirjamaisin" asetuksin yms. En pysty keskittymään kirjoittamiseen niin kauan kuin tiedosto näyttää keskeneräiseltä, minun on heti saatava sivut, marginaalit, fontit ja rivinvälit yms. oikean kokoisiksi. Joku päähänpinttymä, mistä lienee tullut. :D

      Voi olla, että joskus otankin kuvaa tuosta paperitulvasta, jonka romaanini puitteissa tuotan. :D Siellä onkin sitten käsin tehtyjä listoja, taulukoita ja aikajanoja. Saa nähdä ottaako Scrivener sen sitten mainoskuvakseen kera päälle läntätyn punaisen rastin ja kuvatekstin: "Scrivener auttaa sinua välttämään tämän tilanteen syntymisen. Osta jo tänään." :P

      Ei sillä, oli Scrivener todella kätevä nimenomaan osien liikuttelun suhteen, sitä ominaisuutta olen vähän kaivannut, mutta koska olen tosiaan pakkomielteinen Wordissa työskentelyni suhteen, taidan jättää ohjelman kokeilun nimenomaan kokeilun asteelle. :)

      Hmm. Taisin lipsua sivuraiteille. Noh, pointtini ehkä tuli läpi! Ai niin, pitänee tässä kohtaa ehkä mainita sekin, että kirjoitan mielelläni myös varsinaista tekstiäkin käsin - vaikka nykyään ajanpuutteen takia teenkin niin aika harvoin. Sinä olet ilmeisesti tietokoneihmisiä? :)

      Räpsäisepä sinäkin kuvaa joskus suunnitelmatiedostoistasi! Olisi mielenkiintoista nähdä varsinkin nuo draaman kaarten suunnittelut ja motivaatiokehittelyt - ja Excel-taulukot, joita en itse ole koskaan edes kokeillut, yhdistän kai liian vahvasti matematiikkaan ja talouden pitämiseen. :D

      Poista